Do zadań Kierownik Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki Komunalnej należy w szczególności:
- Bezpośrednio koordynuje, nadzoruje i kontroluje sprawy wchodzące w zakres:
a) gospodarki komunalnej,
b) mienia gminnego,
c) ochrony środowiska,
d) rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa,
e) komunikacji pasażerskiej,
f) związków międzygminnych i porozumień komunalnych,
g) eksploatacji oświetlenia,
h) drogownictwa,
i) utrzymania dróg i terenów zielonych,
j) inwestycji i remontów,
k) zamówień publicznych,
l) porządku i czystości w Gminie,
m) utrzymania obiektów sportowych,
n) działalności gospodarczej,
o) zaopatrzenia mieszkańców w wodę,
p) rozgraniczania, podziałów i scalania nieruchomości,
q) promocji gminy.
2. Inicjowanie przedsięwzięć związanych z aktywizacją gospodarczą Gminy;
I. Ochrona środowiska:
- Prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska, w tym:
a) realizacja zadań z zakresu ustawy prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach, ustawy prawo geologiczne i górnicze, ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
b) sporządzanie gminnych programów ochrony środowiska,
c) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie dotyczącym gminy,
d) prowadzenie spraw związanych z uzyskaniem zgód i pozwoleń wodno- prawnych dla zadań realizowanych przez gminę;
II. Rolnictwo:
- Współudział w przygotowaniu i uzgodnieniu programów w zakresie rolnictwa oraz rekultywacji gruntów;
- Przygotowanie decyzji dla posiadaczy gruntów rolnych nakazujących zniszczenie zasiewów lub nasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności lub niedozwolonych upraw
- Prowadzenie spraw związanych z uprawą i kontraktacją maku i konopi;
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarką leśną w gminie;
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarką wodną i zakresu ustawy prawo wodne;
- Prowadzenie spraw związanych ze statystyką;
- Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów;
III. Gospodarka nieruchomościami:
- Prowadzenie ewidencji mienia komunalnego gminy oraz gospodarowanie mieniem komunalnym i gminnym zasobem nieruchomości;
- Przygotowanie umów o najem lokali użytkowych i mieszkalnych oraz projektów wysokości stawek czynszowych z tytułu najmu lokali;
- Prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem nieruchomości komunalnych w użytkowanie innym podmiotom w formach prawem przewidzianych oraz inicjowanie ustalania opłat z tego tytułu;
- Windykacja należności z tytułu czynszów i dzierżaw ( wezwania do zapłaty);
- Przygotowanie wykazów gruntów komunalnych przeznaczonych do sprzedaży i przekazania w posiadanie zależne;
- Przygotowanie dokumentacji do sprzedaży nieruchomości komunalnych, w użytkowanie innym podmiotom w formach prawem przewidzianych i inicjowanie ustalania opłat z tego tytułu oraz organizowanie przetargów na zbycie nieruchomości, przeprowadzanie procedur przetargowych i prowadzenie kompleksowej dokumentacji w tym zakresie;
- Sporządzanie informacji o stanie mienia komunalnego i przekazywanie jej Radzie Gminy;
- Sporządzanie wykazów dzierżaw gruntów i lokali mieszkalnych oraz użytkowych i przekazywanie ich Skarbnikowi;
- Współdziałanie z pracownikiem Referatu Finansowego w zakresie windykacji należności z tytułu gospodarowania mieniem Gminy;
- Przygotowywanie ocen, analiz i programów zaspokajania potrzeb mieszkaniowych w gminie;
- Prowadzenie spraw dotyczących podziałów oraz rozgraniczeń nieruchomości.
- Przygotowanie spraw i prowadzenie całości zagadnień związanych z dokonywaniem scaleń i zamiany gruntów;
IV. Opieka nad zwierzętami:
- Organizacja opieki nad zwierzętami bezdomnymi;
- Przygotowanie projektów rozstrzygnięć w sprawie pozwoleń na posiadanie psów ras agresywnych;
V. Organizacje pozarządowe:
- Nadzór nad kulturą fizyczną w Gminie, w tym gminnych obiektów sportowych;
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi, ogłaszanie konkursów na realizację zadań publicznych;
VI. Ogólne:
- Sporządzenie sprawozdań w zakresie powierzonych obowiązków;
- Windykacja należności w zakresie powierzonych obowiązków;
- Prowadzenie dokumentacji zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych oraz Zarządzeń Wójta, a także systematyczne, zgodne z instrukcją przekazywanie dokumentacji do archiwum.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta i bezpośredniego przełożonego;
5. Zastępowanie pracownika na stanowisku ds. inwestycji.